Pencarian Dibuat Disini

Sunday, May 22, 2011

Honda ------ Lagenda Hidupku (Part 1)

Asalamualaikum.
Nah! disini aku nak nyatakan, bahawa aku sebenarnya peminat "Honda Cub"!
Tak dinafikan motor pertama aku adalah Modenas Kriss 1,sebab tyme tuh, umo 16, baru dapat lesen moto.
Bapak aku belikan aku Modenas Kriss 1 sebab aku dapat keputusan PMR yang agak baik.
Nak dijadikan cerita, pada masa aku dapat Moto Kriss nih, bapak aku pulak tertarik dengan iklan Didalam t.v tyme tuh tentang keluaran motor baru honda iaitu "Honda Wave 125".
Tanpa belengah, beliau terus pergi kedai dan "book order"  untuk Honda Wave 125 .


(sekadar gambar hiasan-amik dri google nih)

Pada mulanya, aku agak janggal tengok moto nih, koz 1st in malaysia 4stroke Cub yang shapenya tajam ala2 jerung.Dahtu kapasiti enjinya yang agak besar untuk kelas Cub juga membuat aku berasa moto ini overlap power.
Akan tetapi,ternyata jangkaanku ada yg tepat.
Terutama dalam bab overlap power,moto ini dalam original spec pon dah laju siot.
Pernah jugak aku long distance from KCH to S/A pakai moto nih(zaman poli dulu2 tuh)
memang powerlah, sebab tanpa full aku tarik throtle minyak pon boleh pg standard topspeed 130 or 140 kmh.(Cuba bayangkan moto nih kene modified enjin) laju tuuuu.........
moto ni bg aku cuma ada 2 jer kelemahan.
1.Tangki minyak yang kecil(berisiko habis minyak tengah long distance)
2.Body terlalu ringan---dengan kapasiti 125 c.c amat lah merbahaya kalau penunggang pon ringan ,hehe.just kidding.

Aku guna Moto ni sehinggalah pada tahun 2007, Ayah aku belikan aku Scooter Modenas Passion 125 c.c Merah.(bab scooter nih akan masok entry post lainkali bersama kenangan pahit manis)

Semenjak itu, Honda Wave 125 jarang aku gunakan, bahkan, last year, ayahku menjual moto tersebut kepada seorang tukang masak kat sekolah menengah(org tua tuh baru bayar rm 500, dahtu buat derk jer.Nyampahla aku)........Sedih ade jugak,koz tuh motor yg bersama aku meredah lebuhraya sarawak yang terok nih :(  .Tapi xper, one day aku bagi rm 500 balik kat  org tua tuh, n aku amik balik motor tuh : ).


(Bersambung Part 2) see next tyme.







No comments:

Post a Comment